Pressmeddelande Göteborg, den 11 september 2024

Getinge slutför förvärvet av Paragonix Technologies

Getinge har idag slutfört det tidigare kommunicerade förvärvet av 100 % av aktierna i Paragonix Technologies.

Den 22 augusti, 2024, annonserade Getinge att ett avtal ingåtts om att förvärva Paragonix Technologies, Inc., ett ledande amerikanskt företag inom produkter och tjänster för organtransport, till en sammanlagd köpeskilling som uppskattas till 477 miljoner USD, inkluderande initial köpeskilling och för närvarande uppskattade tilläggsköpeskillingar.

Samtliga villkor för transaktionen har nu uppfyllts, varpå transaktionen slutfördes idag.

Getinge betalade cirka 253 miljoner USD kontant vid slutförandet av förvärvet, på kassa- och skuldfri basis. Prestationsrelaterade utbetalningar förväntas ske mellan 2024 och 2026 om överenskomna regulatoriska och finansiella prestationsrelaterade milstolpar uppnås. Denna summa uppskattas till, men kan komma att överstiga, sammanlagt 224 miljoner USD. Den initiala köpeskillingen för förvärvet finansieras genom ett brygglån från SEB. Förvärvet förväntas ha en liten negativ inverkan på Getinges justerade vinst per aktie under 2024. Getinge förväntar sig ett positivt bidrag till justerat resultat per aktie från och med 2028.

Förvärvslogiken i korthet:

Den totala marknaden för transplantationer har vuxit snabbt de senaste åren och förväntas fortsätta växa tvåsiffrigt och överstiga 10 miljarder USD 2034.

Tillväxten på denna marknad drivs av ökad volym på grund av efterfrågan och övergången från traditionella metoder till nya tekniker eftersom den genomsnittliga kostnaden för transplantationshantering ökar per transplantation. Denna trend är redan etablerad för hjärt- och lungsegmenten, och liknande utveckling förväntas för abdomensegmentet.

Paragonix Technologies produkter och tjänster för organbevarande växer betydligt snabbare än marknaden (136 % tillväxt år 2023) och tar påtagliga marknadsandelar.

Paragonix Technologies har ett starkt erbjudande som riktar sig mot hjärt- och lungsegmenten; företagets produkter för bevarande av hjärtan har visat sig reducera allvarliga komplikationer med över 50 % och minska dödlighet inom två år med 43 % jämfört med traditionella metoder.

Paragonix Technologies lanserade nyligen attraktiva erbjudanden som riktar sig mot abdomensegmentet och har en lovande pipeline av ytterligare produkter. Företaget har också en attraktiv portfölj av digitala lösningar och tjänster.

Då nästan 100 % av Paragonix Technologies försäljning idag sker i USA, finns det en oarbetad global potential. Getinge och Paragonix kan tillsammans tillvarata den globala efterfrågan, med stöd av Getinges globala kommersiella infrastruktur.

Genom att kombinera Paragonix Technologies ledande erbjudande och pipeline med Getinges expertis och erbjudande inom akut hjärt- och lungstöd, inklusive digitala tekniker och service, skapas en attraktiv portfölj av produkter och tjänster för den globala transplantationsmarknaden. Affären möjliggör också utveckling av nya kombinerade erbjudanden för framtiden - vilket ytterligare stärker den ledande positionen.

Läs pressmeddelandet från den 22 augusti, 2024 >>

Investor Relations:
Lars Mattson, SVP Corporate Development (Corporate Strategy | M&A | Investor Relations)
Telefon: +46 (0)10 335 0043
E-post:
 lars.mattsson@getinge.com

Mediakontakt:
Caroline Örmgård, Head of Public & Media Relations
Telefon: +46 (0)10 335 0041
E-post:
caroline.ormgard@getinge.com

Om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har utvecklats för att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har cirka 12 000 medarbetare världen över och produkterna säljs i mer än 135 länder.

Om Paragonix Technologies
Paragonix Technologies är en ledande utvecklare, tillverkare och tjänsteleverantör inom organtransplantation, som etablerar en ny metod för bevarande som innebär en betydande förbättring jämfört med den traditionella vårdstandarden.

Paragonix Advanced Organ Preservation-produkter kombinerar kliniskt prövade, stabila kyltekniker med digitala spårnings- och monitoreringsteknologier för att förse kliniker med total kontroll och översikt genom hela organdonationsresan. Den kliniska inverkan av Paragonix teknologi för bevarande förstärks av GUARDIAN kliniska register, den största databasen med organbevarande data i världen som analyserar resultat efter transplantation hos mottagarna.
Läs mer om Paragonix Technologies >>