Pressmeddelande Göteborg den 1 september 2024

Getinge gör en avsättning om 240 MBRL kopplat till utredning i Brasilien

Getinge gör en avsättning om 240 MBRL, motsvarande cirka 480 MSEK, kopplat till de tidigare kommunicerade förhandlingarna med den brasilianska federala myndigheten Comptroller General of the Union (CGU) som involverar överträdelser av Brazilian Clean Companies Act.

Getinge har tidigare informerat om utredningar med brasilianska myndigheter beträffande oegentligheter vid försäljning av medicinteknisk utrustning, främst till offentliga sjukhus. Fallen är framför allt hänförliga till åren 2004-2017 och berör primärt Getinges brasilianska dotterbolag.

Getinge har nu, i linje med tillämpliga redovisningsregler, gjort en avsättning om 240 MBRL, motsvarande cirka 480 MSEK kopplat till förväntade kostnader i samband med denna process. Avsättningen är resultatet av en pågående konstruktiv dialog att nå en slutsats i förhandlingarna med CGU och den kommer att redovisas som en jämförelsestörande post som påverkar rörelseresultatet för Q3 2024. De slutliga och definitiva kostnaderna kommer att fastställas när förhandlingarna avslutats, och ett sådant belopp kan både understiga och överstiga den nu gjorda avsättningen.

Utöver CGU:s utredning har Getinge tidigare informerat om att förlikningsavtal har ingåtts med den brasilianska federala åklagarmyndigheten (Ministério PúblicoFederal) 2018 och konkurrensmyndigheten, Administrative Council for Economic Defense (CADE) 2019, båda kopplat till konkurrenshämmande metoder för försäljning av medicinteknik.

Investor Relations:

Lars Mattsson, SVP Corporate Development
Corporate Strategy | M&A | Investor Relations
Tel: +46 (0)10 335 0043
lars.mattsson@getinge.com

Denna information är sådan information som Getinge AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 september 2024 kl. 20.04 CEST.

Kort om Getinge

Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har cirka 12 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.